Kozí dráha

23. února 2012 v 16:00 | stáhnuto z internetu |  Kozí dráha
Kozí dráha - další oběť modré mafie?


Dráha č. 132 z Oldřichova u Duchcova do Děčína byla pro veřejnost slavnostně otevřena 2. října 1871. Po mnoho desetiletí sloužila přepravě osob a také nákladů, zejména uhlí z dolů kolem Litvínova, Duchova a Teplic do labského přístavu v Děčíně. Ačkoliv její původní název byl Dráha duchovno-podmokelská, již po generace ji místí označují jako Kozí dráhu, neboť pasoucí se kozy v okolí tratě prý v minulosti mnohokrát způsobily nucené zastavení vlaku. Svérázná lokálka, jejíž trasa překonává neobvykle velké převýšení, je od konce minulého roku bez osobní dopravy. Na jejím místě chtějí postavit dálniční přivaděč. Přežije?

O "život" Kozí dráhy je usilováno již několik posledních let, zejména však od začátku roku 2007. Krajský úřad Ústeckého kraje, ovládaný ODS, patří ve vztahu k železniční dopravě k těm nejvíce nepřátelským. REVO již informovalo o počinu ústeckých krajních radní, kteří odmítnutím dotací rozhodli o likvidaci osobní dopravy na 59 km železničních tratí ke konci roku 2006 (ZDE). Jeden z nejznečištěnějších krajů republiky s vysokým výskytem nemocí dýchacích cest a rakoviny zjevně nemá zájem podporovat cestování železniční dopravou, natož usilovat o jejím systematickém zlepšování a zpřístupňování veřejnosti.

Možnost zatočit s další tratí, samozřejmě pod "pádným důvodem" její nerentabilnosti, který má v dnešní době ještě silnější váhu než mělo kdysi papežovo uprdnutí, se naskytla v souvislosti s potřebou najít vhodnou trasu silničního spojení Děčína s nově vybudovaným úsekem dálnice D8 z Prahy na Drážďany. Ačkoliv byla navržena a schválena řada variant trasování silnice včetně obchvatu kolem Děčína pro transitní a kamionovou dopravu, vyšla z iniciativy krajského a děčínského radního za ODS, Milana France (možná si jej pamatujete z jeho vulgárního výstupu proti Paroubkovi na posledním sjezdu ODS) a primátora Děčína Vladislava Rašky (ODS), tzv. pátá varianta stavby, která počítá právě s využitím tělesa tratě číslo 132. Ta by pak samozřejmě měla být zrušena. K této variantě je nutné dodat, že kromě vynuceného zrušení trati je také sama o sobě mimořádně ekologicky necitlivá - pomocí ní by se proud aut a kamionů dostával přímo do středu Děčína, nemluvě o vedení přivaděče v údolí, kde by docházelo k hromadění výfukových zplodin. S touto trasou se přitom přišlo jen chvíli po komunálních volbách 2006, kde se likvidace dráhy v zásadě neřešila. Jsou zde všechny důvody předpokládat, že plán likvidace dráhy byl účelově před volbami utajen kvůli obavám z odporu občanů.

Kolem dráhy se mezitím odehrávala velice nestandardní rozhodnutí. Poté, co byla 9.12.2007 na trati zastavena pravidelná osobní doprava, podnikla řada obcí v okolí trati s velkou podporou místních obyvatel kroky, aby na trati zůstaly v provozu přinejmenším mimořádné turistické vlaky, s tím, že by se osobní doprava, placená z rozpočtu těchto obcí, postupně obnovila. Tři turistické vlaky byly objednány na březen a květen, přičemž o prázdninách 2008 byla plánována "pravidelná" turistická-osobní doprava o sobotách. Např. na 30. srpna byly objednány hned dva páry vlaků. Ačkoliv samozřejmě nešlo o zásadní průlom do záchrany trati, byla tu solidní naděje, že provoz na Kozí dráze nezanikne, udrží se a postupně se bude dále rozvíjet. Jenže…

Hned na začátku června, pár dní po bezproblémovém provozu turistického vlaku, ale vydala Správa železničních dopravních cest (SŽDS, kterou fakticky vedou ministr dopravy Řebíček a jeho náměstek Hodač - oba za ODS) prohlášení, že železnice je v havarijním stavu, nezpůsobilá pro provoz. Důvodem prý je stav pražců dvou mostů v úseku Jílové u Děčína - Libouchec. Toto rozhodnutí je velice podivné, především tím, že trať byla předtím využívána bez jakýchkoliv problémů a u obou mostů nebyl při kontrole v roce 2007 shledán ani takový stav opotřebovanosti, který by vedl k předepsanému omezení rychlosti jízdy (což je běžný postup u ČD). Prostě ze dne na den si někdo na ministerstvu vzpomněl, že Kozí dráha je naprosto nesjízdná! Zarážející rovněž bylo, že na trať byla uvalena výluka do 31. 8. 08, ačkoliv oprava mostů/výměna pražců by nemohla trvat déle než týden, a koleje byly z mostů ihned odstraněny.

Budiž. Obce, které mají o provoz tratě velmi silný zájem, rozhodly, že vlaky pojedou alespoň v úseku dráhy mimo oba inkriminované mosty. Ten byl přece shledán v pořádku, takže se dalo předpokládat, že problém bude alespoň takto vyřešen. Ale ouha! Od 1. července, pár dní před začátkem jízd, rozhodla SŽDS o další výluce - a to právě v úseku, kde měl jet vlak. Důvodem byla tentokrát špatná geometrická poloha koleje, tedy vcelku běžná záležitost odstranitelná v řádu dnů. Leč výluka byla opět stanovena na jeden celý měsíc! Pokud jsme předchozí prohlášení o havarijním stavu označili za podivné, jaká slova použít pro tyto nové obstrukce? Je třeba vzdát hold mimořádné houževnatosti vedení několika obcí, které přes tuto šikanu dokázaly 5. července vypravit vlak, byť v super-zkrácené trase!

Je nepochybné, že někdo se snaží zničit železnici stůj co stůj, a sled uvalených výluk považuje za dobrou cestu. Aktivitou překypující radní Franc a primátor Raška za její likvidaci lobovali přímo u SŽDS a na ministerstvu dopravy již od konce roku 2006, zejména u vlivného náměstka a spolustraníka Jiřího Hodače. Ten rovněž aktivně bojuje za stavbu dálničního přivaděče podle varianty 5, a to, že přitom zcela porušuje současnou platnou koncepci dopravní politiky ČR slibující podporu železnici, ho zjevně netrápí a v našem modro-státě ani trápit nemusí. Náměstek Hodač dokonce nedávno osobně intervenoval na ministerstvu životního prostředí, aby bylo pozdrženo zveřejnění studie o dopadu stavby přivaděče na životní prostředí (EIA), která již proběhla. Ministr Bursík byl na výsledky studie opakovaně tázán, a to i ombudsmanem Motejlem, ale jeho ústa by neotevřeli ani heverem. Celá tato výlukově-zdržovací taktika má za cíl počkat až do úplného zrušení tratě. To již bylo plánováno, ale nemohlo být zrealizováno, neboť trať byla letos použita a jako taková nemůže být nyní dle drážního zákona zrušena.

Ale položme si otázku: proč ta urputná snaha dráhu zlikvidovat? Je zatím jen projev anti-drážní vakcinace, která probíhá v sídle ODS na Jánském Vršku spolu s preventivním podáváním Automilu® a Dálnicinu® (patentováno Říman, Řebíček a spol.)? Nebo jde opravdu o upřímně míněný názor, že právě zrušení dráhy a právě tento dálniční přivaděč směřovaný do středu Děčína jsou pro místní občany to nejlepším? No, asi ne tak docela. Věc se má totiž tak, že primátor Raška je členem předsednictva občanského sdružení HSRD (předsedou je nezávislý senátor Josef Zoser), jehož členy je také řada podnikatelů se zájmem o dobré investice. A mezi tyto investice nepochybně patří obchodní, zábavné a průmyslové zóny, které byly vedením města připraveny a předjednány s investory, přičemž jeden z těchto projektů již přímo vycházel ze stavby dálničního přivaděče a zrušení tratě. Šlo o obchodně-zábavní centru Podmokly (představené veřejnosti primátorem Raškou), kde investorem měla být společnost Reiffeisen-Leasing Real Estate. V této souvislosti již bylo Občanským sdružením pro ekologickou dopravu na Děčínsku podáno trestní oznámení na zneužití informací v obchodním styku, neboť je zde důvodné podezření, že investor byl o stavbě silnice informován dříve, než byla tato stavba posuzována podle EIA a byla o ní informována veřejnost. Primátor Raška je ovšem sám také členem dozorčí rady společnosti Labská investiční a.s., která usilovala o investice v průmyslové zóně, plánované opět zrovinka vedle trasy přivaděče podle varianty 5. Za snahou zlikvidovat železnici jsou tedy, zdá se, pragmatické obchodní zájmy.

Zdravý les kácený kvůli golfovému hřišti, železnice rušená kvůli stavbě dálničního přivaděče - toť zjevy, jichž se člověk může dočkat právě jen v systému orientovaném na zisky a moc menšiny vlastníků, ovládaném silou různých lobbistických podnikatelských skupin. Doufejme jen, že nadcházející krajské volby, ale zejména pak protesty místních občanů a další aktivní kroky obcí za záchranu dráhy a obnovení provozu (navzdory šikaně Řebíčkova "ministerstva pro likvidaci železnic" a Bursíkově alibismu) udělají modré družině ve složení Franc, Raška, Hodač a Řebíček pořádnou čáru přes rozpočet.

Nikola, REVO Praha
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama