Kozí dráha - další článek

23. února 2012 v 16:10 |  Kozí dráha
Na Kozí dráhu se na pár dní opět vracejí vlaky

Obce se domluvily a zaplatily turistické spoje na trati č. 132. Vlaky budou pouze jezdit v sobotu po dobu necelých tří měsíců. Očekává se, že je budou využívat hlavně turisté. Hlavní iniciátor akce telnický starosta Jaroslav Doubrava doufá, že trať díky tomu zůstane zachovalá a časem by se na ni mohli vrátit pravidelné denní spoje. Krajský úřad tuto možnost nevylučuje. Mnozí ji však vidí jako nereálnou.

Obce ležící podél trati č. 132, jinak nazývané Kozí dráha, se složily na obnovení vlakové dopravy. Vybraly mezi sebou 150 tisíc korun. Stejnou částku věnoval i Ústecký kraj.

"Chtěli jsme provoz objednat alespoň na srpen. Žádost byla krajem projednána až 2. září. Vzhledem k tomu, že byla schválena a podařilo se dohromady soustředit více než 300 tisíc, byl u Českých drah, které poskytly velmi výhodné podmínky, objednán rekreační provoz o sobotách ve třech párech a nedělích ve dvou párech z Děčína do Oldřichova u Duchcova a zpět," řekl starosta Telnice Jaroslav Doubrava.

Od 17. října do 20. prosince2011 se tak mohou turisté zajet vlakem podívat do Tiských stěn, na Barboru, Komáří vížku nebo na sjezdovku v Telnici. Jízdní řády budou vyvěšeny na internetových stránkách obcí i zastávkách vlaků. Snahou bylo, aby tyto rekreační vlaky navazovaly na vlaky do Mostu a Litvínova.

Doubrava připustil, že jedním z důvodů zavedení turistického provozu je zamezit likvidaci této trati, a věří i v návrat plné dopravní obslužnosti. Hlavním cílem je, aby se lidé opět mohli prostřednictvím Kozí dráhy dostávat do škol a zaměstnání.

Téma obnovení každodenního provozu bylo i součástí předvolební kampaně současné vládnoucí strany v kraji. Řada politiků je ovšem skeptická.

"V dnešní situaci by byl návrat k pravidelné denní dopravě tak náročný, že ho považuji téměř za nemožný. Osobně vítám tyto turistické spoje, protože zajistí údržbu tratě. Ale v diskusi nad obnovou denní dopravní obslužnosti narážíme na evropskou směrnici, která zakazuje dotování dvou souběžných tratí. Museli bychom tedy rozhodnout mezi vlaky a autobusy," řekl tehdejší lídr kandidátky ČSSD Jaroslav Foldyna na zasedání děčínského zastupitelstva před dvěma týdny.

Podobné hovoří i děčínský primátor Vladislav Raška: "Lidé znalí situace se shodují, že to už nikdy nebude trať, kterou by lidé využívali k cestě do práce nebo do školy." Město Děčín znovuobnovení provozu podpořilo symbolickými 10 tisíci korunami.

Autobusy jsou pro cestující výhodnější. Staví na více místech a přímo v centrech obcí. Navíc jejich dotování kraj stojí mnohem méně.

"Využíval jsem vlak především proto, že jel v době, kdy nejel žádný autobus.Výhodné to bylo také, když probíhaly stavební práce na Teplické ulici," řekl Jan Vařák z Jílového, který dojíždí často do Děčína. Právě do Jílového a zpět jezdilo vlaky nejvíce lidí. Na zbytku trati byly vagóny často téměř prázdné.

Ale když pojedete vlakem trať Děčín - Most tak mezi Ústí a Duchcov také jsou poloprázdné a nic se neděje.

Pravidelná osobní doprava přestala na Kozí dráze jezdit na konci roku 2007.

Kraj musel uposlechnout nařízení Evropské unie

které mu zakazuje podporovat na stejné trase dva různé druhy dopravy. Přednost dostaly mnohem levnější autobusy.

Kozí dráha se dostala do centra pozornosti i v souvislosti s možnou stavbou dálničního přivaděče. Zrušení pravidelné dopravy otevřelo úvahy v tělese dráhy postavit silnici. Byla to zatím nejlevnější varianta a zároveň vyhovovala i ochráncům přírody. Ministerstvo životního prostředí ji odmítlo, jelikož by se jednalo o průtah, a ne obchvat. V současné době se o stavbě přivaděče v místě zrušené trati neuvažuje.

Co si Ta Evropská unííje dovoluje --- to co jim naše vlády dovolí?!!!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama