Únor 2012

Jednotlivé zastávky

26. února 2012 v 15:00 | Duchlana |  Kozí dráha
Kozí dráha : Jednotlivé zastávky :


Trať č. 132, jinak nazývané Kozí dráha přežila I. II.a III.republiku dokonce přežila sociálizmus ale neodolala demokratické
Evropě

NE nepojedete protože to Evropská unie ZAKÁZALA provoz na této trati. Zkrátka a dobře Moskva nebo Brusel žádný rozdíl.


Jak čtete a vidíte tak co stanice nebo zastávka je pěkné pokoukáni a dobré pro turisty,
tak nevím proč se nám České republice někdo pořád chce poroučet a něco nařizovat (toto už tady několikráte bylo) .

Kozí dráha - další článek

23. února 2012 v 16:10 Kozí dráha
Na Kozí dráhu se na pár dní opět vracejí vlaky

Obce se domluvily a zaplatily turistické spoje na trati č. 132. Vlaky budou pouze jezdit v sobotu po dobu necelých tří měsíců. Očekává se, že je budou využívat hlavně turisté. Hlavní iniciátor akce telnický starosta Jaroslav Doubrava doufá, že trať díky tomu zůstane zachovalá a časem by se na ni mohli vrátit pravidelné denní spoje. Krajský úřad tuto možnost nevylučuje. Mnozí ji však vidí jako nereálnou.

Obce ležící podél trati č. 132, jinak nazývané Kozí dráha, se složily na obnovení vlakové dopravy. Vybraly mezi sebou 150 tisíc korun. Stejnou částku věnoval i Ústecký kraj.

"Chtěli jsme provoz objednat alespoň na srpen. Žádost byla krajem projednána až 2. září. Vzhledem k tomu, že byla schválena a podařilo se dohromady soustředit více než 300 tisíc, byl u Českých drah, které poskytly velmi výhodné podmínky, objednán rekreační provoz o sobotách ve třech párech a nedělích ve dvou párech z Děčína do Oldřichova u Duchcova a zpět," řekl starosta Telnice Jaroslav Doubrava.

Od 17. října do 20. prosince2011 se tak mohou turisté zajet vlakem podívat do Tiských stěn, na Barboru, Komáří vížku nebo na sjezdovku v Telnici. Jízdní řády budou vyvěšeny na internetových stránkách obcí i zastávkách vlaků. Snahou bylo, aby tyto rekreační vlaky navazovaly na vlaky do Mostu a Litvínova.

Doubrava připustil, že jedním z důvodů zavedení turistického provozu je zamezit likvidaci této trati, a věří i v návrat plné dopravní obslužnosti. Hlavním cílem je, aby se lidé opět mohli prostřednictvím Kozí dráhy dostávat do škol a zaměstnání.

Téma obnovení každodenního provozu bylo i součástí předvolební kampaně současné vládnoucí strany v kraji. Řada politiků je ovšem skeptická.

"V dnešní situaci by byl návrat k pravidelné denní dopravě tak náročný, že ho považuji téměř za nemožný. Osobně vítám tyto turistické spoje, protože zajistí údržbu tratě. Ale v diskusi nad obnovou denní dopravní obslužnosti narážíme na evropskou směrnici, která zakazuje dotování dvou souběžných tratí. Museli bychom tedy rozhodnout mezi vlaky a autobusy," řekl tehdejší lídr kandidátky ČSSD Jaroslav Foldyna na zasedání děčínského zastupitelstva před dvěma týdny.

Podobné hovoří i děčínský primátor Vladislav Raška: "Lidé znalí situace se shodují, že to už nikdy nebude trať, kterou by lidé využívali k cestě do práce nebo do školy." Město Děčín znovuobnovení provozu podpořilo symbolickými 10 tisíci korunami.

Autobusy jsou pro cestující výhodnější. Staví na více místech a přímo v centrech obcí. Navíc jejich dotování kraj stojí mnohem méně.

"Využíval jsem vlak především proto, že jel v době, kdy nejel žádný autobus.Výhodné to bylo také, když probíhaly stavební práce na Teplické ulici," řekl Jan Vařák z Jílového, který dojíždí často do Děčína. Právě do Jílového a zpět jezdilo vlaky nejvíce lidí. Na zbytku trati byly vagóny často téměř prázdné.

Ale když pojedete vlakem trať Děčín - Most tak mezi Ústí a Duchcov také jsou poloprázdné a nic se neděje.

Pravidelná osobní doprava přestala na Kozí dráze jezdit na konci roku 2007.

Kraj musel uposlechnout nařízení Evropské unie

které mu zakazuje podporovat na stejné trase dva různé druhy dopravy. Přednost dostaly mnohem levnější autobusy.

Kozí dráha se dostala do centra pozornosti i v souvislosti s možnou stavbou dálničního přivaděče. Zrušení pravidelné dopravy otevřelo úvahy v tělese dráhy postavit silnici. Byla to zatím nejlevnější varianta a zároveň vyhovovala i ochráncům přírody. Ministerstvo životního prostředí ji odmítlo, jelikož by se jednalo o průtah, a ne obchvat. V současné době se o stavbě přivaděče v místě zrušené trati neuvažuje.

Co si Ta Evropská unííje dovoluje --- to co jim naše vlády dovolí?!!!

Kozí dráha

23. února 2012 v 16:00 | stáhnuto z internetu |  Kozí dráha
Kozí dráha - další oběť modré mafie?


Dráha č. 132 z Oldřichova u Duchcova do Děčína byla pro veřejnost slavnostně otevřena 2. října 1871. Po mnoho desetiletí sloužila přepravě osob a také nákladů, zejména uhlí z dolů kolem Litvínova, Duchova a Teplic do labského přístavu v Děčíně. Ačkoliv její původní název byl Dráha duchovno-podmokelská, již po generace ji místí označují jako Kozí dráhu, neboť pasoucí se kozy v okolí tratě prý v minulosti mnohokrát způsobily nucené zastavení vlaku. Svérázná lokálka, jejíž trasa překonává neobvykle velké převýšení, je od konce minulého roku bez osobní dopravy. Na jejím místě chtějí postavit dálniční přivaděč. Přežije?

O "život" Kozí dráhy je usilováno již několik posledních let, zejména však od začátku roku 2007. Krajský úřad Ústeckého kraje, ovládaný ODS, patří ve vztahu k železniční dopravě k těm nejvíce nepřátelským. REVO již informovalo o počinu ústeckých krajních radní, kteří odmítnutím dotací rozhodli o likvidaci osobní dopravy na 59 km železničních tratí ke konci roku 2006 (ZDE). Jeden z nejznečištěnějších krajů republiky s vysokým výskytem nemocí dýchacích cest a rakoviny zjevně nemá zájem podporovat cestování železniční dopravou, natož usilovat o jejím systematickém zlepšování a zpřístupňování veřejnosti.

Možnost zatočit s další tratí, samozřejmě pod "pádným důvodem" její nerentabilnosti, který má v dnešní době ještě silnější váhu než mělo kdysi papežovo uprdnutí, se naskytla v souvislosti s potřebou najít vhodnou trasu silničního spojení Děčína s nově vybudovaným úsekem dálnice D8 z Prahy na Drážďany. Ačkoliv byla navržena a schválena řada variant trasování silnice včetně obchvatu kolem Děčína pro transitní a kamionovou dopravu, vyšla z iniciativy krajského a děčínského radního za ODS, Milana France (možná si jej pamatujete z jeho vulgárního výstupu proti Paroubkovi na posledním sjezdu ODS) a primátora Děčína Vladislava Rašky (ODS), tzv. pátá varianta stavby, která počítá právě s využitím tělesa tratě číslo 132. Ta by pak samozřejmě měla být zrušena. K této variantě je nutné dodat, že kromě vynuceného zrušení trati je také sama o sobě mimořádně ekologicky necitlivá - pomocí ní by se proud aut a kamionů dostával přímo do středu Děčína, nemluvě o vedení přivaděče v údolí, kde by docházelo k hromadění výfukových zplodin. S touto trasou se přitom přišlo jen chvíli po komunálních volbách 2006, kde se likvidace dráhy v zásadě neřešila. Jsou zde všechny důvody předpokládat, že plán likvidace dráhy byl účelově před volbami utajen kvůli obavám z odporu občanů.

Kolem dráhy se mezitím odehrávala velice nestandardní rozhodnutí. Poté, co byla 9.12.2007 na trati zastavena pravidelná osobní doprava, podnikla řada obcí v okolí trati s velkou podporou místních obyvatel kroky, aby na trati zůstaly v provozu přinejmenším mimořádné turistické vlaky, s tím, že by se osobní doprava, placená z rozpočtu těchto obcí, postupně obnovila. Tři turistické vlaky byly objednány na březen a květen, přičemž o prázdninách 2008 byla plánována "pravidelná" turistická-osobní doprava o sobotách. Např. na 30. srpna byly objednány hned dva páry vlaků. Ačkoliv samozřejmě nešlo o zásadní průlom do záchrany trati, byla tu solidní naděje, že provoz na Kozí dráze nezanikne, udrží se a postupně se bude dále rozvíjet. Jenže…

Hned na začátku června, pár dní po bezproblémovém provozu turistického vlaku, ale vydala Správa železničních dopravních cest (SŽDS, kterou fakticky vedou ministr dopravy Řebíček a jeho náměstek Hodač - oba za ODS) prohlášení, že železnice je v havarijním stavu, nezpůsobilá pro provoz. Důvodem prý je stav pražců dvou mostů v úseku Jílové u Děčína - Libouchec. Toto rozhodnutí je velice podivné, především tím, že trať byla předtím využívána bez jakýchkoliv problémů a u obou mostů nebyl při kontrole v roce 2007 shledán ani takový stav opotřebovanosti, který by vedl k předepsanému omezení rychlosti jízdy (což je běžný postup u ČD). Prostě ze dne na den si někdo na ministerstvu vzpomněl, že Kozí dráha je naprosto nesjízdná! Zarážející rovněž bylo, že na trať byla uvalena výluka do 31. 8. 08, ačkoliv oprava mostů/výměna pražců by nemohla trvat déle než týden, a koleje byly z mostů ihned odstraněny.

Budiž. Obce, které mají o provoz tratě velmi silný zájem, rozhodly, že vlaky pojedou alespoň v úseku dráhy mimo oba inkriminované mosty. Ten byl přece shledán v pořádku, takže se dalo předpokládat, že problém bude alespoň takto vyřešen. Ale ouha! Od 1. července, pár dní před začátkem jízd, rozhodla SŽDS o další výluce - a to právě v úseku, kde měl jet vlak. Důvodem byla tentokrát špatná geometrická poloha koleje, tedy vcelku běžná záležitost odstranitelná v řádu dnů. Leč výluka byla opět stanovena na jeden celý měsíc! Pokud jsme předchozí prohlášení o havarijním stavu označili za podivné, jaká slova použít pro tyto nové obstrukce? Je třeba vzdát hold mimořádné houževnatosti vedení několika obcí, které přes tuto šikanu dokázaly 5. července vypravit vlak, byť v super-zkrácené trase!

Je nepochybné, že někdo se snaží zničit železnici stůj co stůj, a sled uvalených výluk považuje za dobrou cestu. Aktivitou překypující radní Franc a primátor Raška za její likvidaci lobovali přímo u SŽDS a na ministerstvu dopravy již od konce roku 2006, zejména u vlivného náměstka a spolustraníka Jiřího Hodače. Ten rovněž aktivně bojuje za stavbu dálničního přivaděče podle varianty 5, a to, že přitom zcela porušuje současnou platnou koncepci dopravní politiky ČR slibující podporu železnici, ho zjevně netrápí a v našem modro-státě ani trápit nemusí. Náměstek Hodač dokonce nedávno osobně intervenoval na ministerstvu životního prostředí, aby bylo pozdrženo zveřejnění studie o dopadu stavby přivaděče na životní prostředí (EIA), která již proběhla. Ministr Bursík byl na výsledky studie opakovaně tázán, a to i ombudsmanem Motejlem, ale jeho ústa by neotevřeli ani heverem. Celá tato výlukově-zdržovací taktika má za cíl počkat až do úplného zrušení tratě. To již bylo plánováno, ale nemohlo být zrealizováno, neboť trať byla letos použita a jako taková nemůže být nyní dle drážního zákona zrušena.

Ale položme si otázku: proč ta urputná snaha dráhu zlikvidovat? Je zatím jen projev anti-drážní vakcinace, která probíhá v sídle ODS na Jánském Vršku spolu s preventivním podáváním Automilu® a Dálnicinu® (patentováno Říman, Řebíček a spol.)? Nebo jde opravdu o upřímně míněný názor, že právě zrušení dráhy a právě tento dálniční přivaděč směřovaný do středu Děčína jsou pro místní občany to nejlepším? No, asi ne tak docela. Věc se má totiž tak, že primátor Raška je členem předsednictva občanského sdružení HSRD (předsedou je nezávislý senátor Josef Zoser), jehož členy je také řada podnikatelů se zájmem o dobré investice. A mezi tyto investice nepochybně patří obchodní, zábavné a průmyslové zóny, které byly vedením města připraveny a předjednány s investory, přičemž jeden z těchto projektů již přímo vycházel ze stavby dálničního přivaděče a zrušení tratě. Šlo o obchodně-zábavní centru Podmokly (představené veřejnosti primátorem Raškou), kde investorem měla být společnost Reiffeisen-Leasing Real Estate. V této souvislosti již bylo Občanským sdružením pro ekologickou dopravu na Děčínsku podáno trestní oznámení na zneužití informací v obchodním styku, neboť je zde důvodné podezření, že investor byl o stavbě silnice informován dříve, než byla tato stavba posuzována podle EIA a byla o ní informována veřejnost. Primátor Raška je ovšem sám také členem dozorčí rady společnosti Labská investiční a.s., která usilovala o investice v průmyslové zóně, plánované opět zrovinka vedle trasy přivaděče podle varianty 5. Za snahou zlikvidovat železnici jsou tedy, zdá se, pragmatické obchodní zájmy.

Zdravý les kácený kvůli golfovému hřišti, železnice rušená kvůli stavbě dálničního přivaděče - toť zjevy, jichž se člověk může dočkat právě jen v systému orientovaném na zisky a moc menšiny vlastníků, ovládaném silou různých lobbistických podnikatelských skupin. Doufejme jen, že nadcházející krajské volby, ale zejména pak protesty místních občanů a další aktivní kroky obcí za záchranu dráhy a obnovení provozu (navzdory šikaně Řebíčkova "ministerstva pro likvidaci železnic" a Bursíkově alibismu) udělají modré družině ve složení Franc, Raška, Hodač a Řebíček pořádnou čáru přes rozpočet.

Nikola, REVO Praha

Klouzek sličný

9. února 2012 v 16:35 O houbách
Klouzek sličný
Suillus grevillei

Roste od-do Červen - Listopad
Popis Klobouk 40-150mm široký,v mládí skoro kulovitý,pak kuželovitě zahrocený,nakonec skoro plochý.Je pokrytý lepkavou pokožkou,která je v mládí zlatohnědá nebo oranžově žlutohnědá,pak zlatožlutá a nakonec bledne někdy až do citrónově žluté barvy.Rourky má citrónově žluté,pak se sivým odstínem až olivově nazelenalé,v mládí kryté žlutým až žlutohnědým závojem.Houba jedlá a vynikající

Třeň 40-120x8-25mm válcovitý nebo k bázi se mírně rozšiřující,většinou se zasýchajícím slizovitým prstenem.Dužnina má žlutou barvu,na řezu se zbarvuje do špinavě červenavého až nahnědlého odstínu,dole v třeni zelená až do modrava.
Výskyt Roste pod modříny rozmanitých druhů v lese i mimo les od nížin až do hor nad hranici lesa.Roste obvykle ve značném počtu v nejrozmanitějších podmínkách a na nejrozmanitějších geologických podkladech,v holém jehličí,trávě i nejrůznějších porostech bylin v mlazinách i starších porostech,pod jednotlivými modříny v zahradách,na pastvinách i v lesních porostech rozmanitého složení,kde je modřín!




Hadovka smrdutá

9. února 2012 v 15:54 O houbách
Hadovka smrdutá
Phallus impudicus

Roste od-do Květen - Listopad
Popis Houba nápadná v mládí kulovitými nebo mírně vejčitými, 40-60x30-50 mm velkými, bílými až bělavými vajíčky, na bázi s provázkovitým podhoubím, na řezu pod povrchem s nápadnou slizovitou vrstvou, takže vajíčko je na omak měkké.
V dospělosti z něj vyrůstá 100-200 mm dlouhý a 25-45 mm tlustý, bílý, pórovitý nosič s nasazeným jamkatým kloboukem, pokrytým zeleným teřichem, nepříjemně páchnoucím mršinou. Po okapání je klobouk bělavý se slabým zápachem. Na vrcholu klobouku je malý terčík.
Z vajíčka zůstává na bázi nosiče pochva.
V mládí, coby vajíčko, je jedlá. V té době má ředkvový pach. Později je nepoživatelná.
Je jednou z nejhojnějších hub, která se v posledních letech velice výrazně šíří, protože jí vyhovují půdy s vyšším obsahem dusíku.
Někdy nacházíme pod kloboukem hadovky vyčnívající síťovité až punčichovité velum. Tato forma se nazývá hadovka smrdutá závojová (var. pseudoduplicatus).
Výskyt Roste velice hojně jednotlivě, ale často i v početných skupinách, na zemi, převážně v listnatých (pod buky), řidčeji i jehličnatých lesích a v parcích.


Psivka

8. února 2012 v 18:39 | Časopis Houbař |  O houbách
Psivka Ravenelova
je velmi vzácná houba se zajímavým tvarem připomínajícím hadovku smrdutou a jemně červeným zbarvením.

Jen málo houbařům se v životě podaří najít takovou vzácnost, jakou bezesporu je psivka Ravenelova. Tato houba podobná malé hadovce bez klobouku s malinovým nosičem je původem ze Severní Ameriky. V Evropě se poprvé objevila roku 1942 v Berlíně, v tehdejším Československu v roce 1964 v zámecké zahradě v Hradci u Opavy a na dvoře v dolu v Ostravě. Trvalo dalších dvacet let, než byla znovu spatřena - tentokrát v Českých Budějovicích v zahradní skalce a současně na výsypce dolu v Teplicích, další pak v Liberci a na zahrádce ve Veselí nad Lužnicí. Dobrou zprávou je, že této pozoruhodné houby na našem území pravděpodobně přibývá, takže kdo ví? Třeba se na stránkách Houbaře dočkáme i vaší fotografie psivky Ravenelovy.

Popis: Plodnice jsou v mládí vajíčkovité, podzemní, 1,8-2,2 cm vysoké a 1-1,5 cm široké, bílé, z vajíčka potom vyrůstá malinově nebo třešňově červený, pórovitý, 6-9 cm vysoký a 6-10 mm široký nosič (noha), nahoře s tupě špičatým zakončením, pokrytým olivově zeleným, mršinně páchnoucím slizem. Výtrusy jsou bezbarvé.

Psivka Ravenelova roste velmi vzácně od června do října na humózní půdě, a to nejčastěji v zahrádkách a parcích nebo i ve sklenících, méně často také v listnatých a smíšených lesích. Je nejedlá.

Psivka Ravenelova je dosti podobná též nejedlé psivce obecné (Mutinus caninus), která se liší poněkud větší velikostí, žlutavě oranžovým nosičem a příjemnějším, skoro ovocným pachem.

FOTO Duchlana: Tato houbička byla nalezena 15.července 2004 v Teplice v Č.
Bývalý povrchový důl Karel . Na starém pražci



Zastav se a čti

7. února 2012 v 10:36 | navím ale dobré |  Zastav se
Zastav se na chvíli a čti!

Když jsem včera vystupoval z vlaku, přede mnou šla pomalým tempem stará žena. Pospíchal jsem a nevěděl, jak ji předběhnout. Nepříčetně mě vytáčela. Vtom jsem se zarazil a říkám si, kam vlastně pospíchám? Ozvaly se ve mně výčitky svědomí, že jsem se v duchu zlobil na ženu, která měla dost času a navíc za svoji pomalost nemohla. Celý život pracovala a možná si i hodně vytrpěla. A možná i všechno trpělivě nesla. A já jsem takový netrpělivý a malicherný. A to všechno jen proto, abych byl o 10 minut dřív doma. Ty minuty i tak promrhám na internetu nebo u televize.
Alibisticky to shodím na dobu, ve které žijeme. Všichni jsme hrozně uspěchaní. A večer zjistíme, že jsme toho zase moc nestihli. Frustrovaní zalehneme a usneme spánkem spravedlivých. Přes SMS si vyznáváme lásku, komunikujeme přes chat a do očí si nemáme co říct. Trápí nás účty, kariéra.
Ve schránkách se nám hromadí maily, protože nemáme čas odepsat. Na polici se nám hromadí knihy, neboť nemáme čas číst, nevíme, jak voní příroda, protože nemáme čas k ní přivonět! Do kdy to ale vydržíme? Čím víc toho chceme stihnout, tím méně toho stihneme.
Věnujeme velmi času věcem, které si to nezaslouží. Neumíme se zastavit a uvědomit si hodnotu věcí. Nafotíme spoustu fotografií, ale už si je ani neprohlídneme. Vypálíme je na CD a tím to končí. Počítače máme plné hudby, na kterou nemáme čas, máme množství televizních kanálů, které ani nestačíme všechny sledovat. Místo zábavy stres!

Stále kontrolujeme mobil, jestli nám někdo nevolal, přestáváme si vážit krásných věcí, kvůli kterým se vyplatí žít.
Můj děda má 87 roků. V životě nebyl v zahraničí, nemá mobil, poslouchá jednu stanici na svém starém rádiu. A přitom si myslí, jaký krásný život prožil. S úsměvem vzpomíná, těší se z pěkného dne, z vůně dřeva, ze svých vnoučat. Žil těžký život, ale váží si ho!
To my dnes neznáme. A tak máme infarkty, rakovinu, deprese. A možná by stačilo jen zpomalit! Tvrzení, že se to nedá, neobstojí. Zamysleme se, kolik času věnujeme nepodstatným věcem. Zkusme vypnout mobily a počítače a porozprávět si.
Snad jsem si uvědomil svůj rychlý život včas, abych zpomalil. Kamarád má chalupu v malé osadě obklopené horami, není tam signál, žádná televize, obchod otevřený jen v úterý a ve čtvrtek a jedna hospoda 5x5m. Asi tam zaběhnu, abych zpomalil a nezlobil se na staré lidi, kteří si váží zbytku života a zbytečně nespěchají za smrtí, tak jako mnozí z nás!

*Pěkný den…a zpomalte…žijete jen jednou…a velmi krátce! *